Written by admin2

Me.MFASHINGABO Amiable Vs RWANDA TODAY

 

 

This case was reported on December 13, 2013 in which a lawyer acting on behalf of his client complainted about a wrong photograph used in Rwanda Today in reference to his client. Although a correction had been made, the lawyer wanted damages to be paid to his client.

Outcome: The Ethics Committee ruled that awarding damages was not within their mandate.

Written by admin2

CICO Vs GASABO NEWSPAPER

 

 

This case was recorded on July 22, 2013, in which a complaint was addressed to Gasabo Newspaper about an article published in the newspaper in which the complainant wanted a correction. Although the complaint was not addressed directly to RMC, the complainant furnished RMC with a copy of the particulars of the complaint.

Outcome: RMC advised Gasabo newspaper to make the correction as requested by the complainant.

Written by admin2

TWAGIRAYEZU JEAN BOSCO Vs GICUMBI DISTRICT MANAGEMENT

 

 

In this case registered on December 8, 2013, Twagirayezu Jean Bosco of RADIO FLASH complained of harassment by the Gicumbi district Mayor and Police. He claimed the harassment started as a result of different stories he ran about reported cases of death in the district. The harassment, according to the complainant, included threats of being stuffed in a hole and poisoning. Mr. Twagirayezu alleged that he was arrested and kidnapped by the Gicumbi District Police Commander at the apparent instigation of the Gicumbi Mayor. Investigations were conducted by the Ethics Committee and all sides were heard. In addition, investigations about the veracity of the statements of the parties to the conflict were conducted by officials from the RMC secretariat.

Outcome: Having listened to all parties, the Ethics Committee decided to condemn the acts of the Mayor towards the journalist.

Written by admin2

WEREGEMERE Princess & TUYISENGYE Germaine Vs The KIGALI SUN

The complaints had issues with photographs that was taken at a concert and used on two pages in the Kigali Sun magazine. As per procedure, the complainants were asked to provide a copy of the photo in question but they could not.
Outcome: The complainants withdrew the case because they could not produce the photo in question for their case to proceed.

Written by admin2

WEREGEMERE Princess & TUYISENGYE Germaine Vs The KIGALI SUN

The complaints had issues with photographs that was taken at a concert and used on two pages in the Kigali Sun magazine. As per procedure, the complainants were asked to provide a copy of the photo in question but they could not.
Outcome: The complainants withdrew the case because they could not produce the photo in question for their case to proceed.

Written by admin2

RUGEYO JEAN Vs IGIHE.com

In this case registered by on December 5, 2013, Rugeyo Jean, a lawyer of a complainant argued that a photo of MUNENE Natasha Michelle, daughter of the complainant, carried in a TIGO advert on IGIHE.com was illegal because the news website did not have a contract with the complainant to use his daughter’s image in advertisements. Upon investigation by the ethics committee, it was found that although there was an initial contract between TIGO and the complainant to use his daughter’s image in advertising TIGO products, it has expired in August 2013. However, TIGO had a three year contract with IGIHE.com starting 2012, to advertise TIGO products on their website, based on advert materials submitted by TIGO. This implied that it was the primary responsibility of TIGO, not IGIHE.com, to ensure that the materials it submitted to IGIHE.com within the terms of their advertising contract, were legally tenable.

Outcome: The ethics committee decided to advise the complainant to solve the confusion over contracts with TIGO.

Written by admin2

ALPHONSE MUHIRE MUNANA Vs ISHEMA NEWSPAPER

This case was reported by MUHIRE MUNANA who argued that an article carried by ISHEMA Newspaper was actually his article lifted wholesomely out of his blog. He claimed this amounted to plagiarism.

Outcome: The Ethics Committee talked to both parties and the the management of ISHEMA newspaper admitted that that “copy and paste”of Muhire’s article amounted to plagiarism. The committee asked the newspaper to correct the article by crediting its origin.

Written by admin2

UMUSINGI NEWSPAPER Vs ISHEMA NEWSPAPER

This rear case of a one newspaper filing a complaint against another was recorded on Dec 24, 2013. It was filed by the Managing Director of Umusingi newspaper, about an article in Ishema newspaper. UMUSINGI complained that ISHEMA ran an article rebutting an earlier article in UMUSINGI. In the said article, Makuza Berthe of Rwandaform, who felt he was unfairly treated in an article in UMUSINGI, decided to seek the right of reply through another newspaper, in this case in ISHEMA newspaper. UMUSINGI argued that it was unethical for ISHEMA to carry a rebuttal contradicting their article. They also argued that if Makuza Berthe wanted a right of reply, he would have sought it through UMUSINGI, not another newspaper.

Outcome: The Ethics Committee felt that the said article was an advert, and agreed with the defence of the MD of ISHEMA that a company has a right to seek the right of reply in any media where they feel they have the best opportunities of restoring their reputation. This therefore, may not necessarily be in the original media outlet whose publication was contentious.

Written by admin2

TOP TOWER HOTEL VS INDATWA NEWSPAPER

On December 26, 2013, Top Tower Hotel complained about an article in Indatwa newspaper entailed: Hotel Top Tower yaraje ubusa aitabiriye youth connect dialogue”. The article implied that Top Tower Hotel had starved the youth who had attended the dialogue, by arguing that the Hotel went against the terms of its tender with the Ministry of Youth to provide food for participants. This, the article argued, amounted to poor customer care. The hotel denied existence of such tender, or any record of poor customer care, and argued that the article was baseless and only intended to defame them. The Hotel asked for an apology from Indatwa Newspaper, as well as publishing of a correction of the article on its front page.

Outcome: Since the journalist could not provide evidence of about the veracity of the article, he was asked by the Ethics Committee to issue a correction as well as an apology. He showed RMC a copy of the apology and correction which he sent by email to Top Tower Hotel bosses, who did not react on it.

Written by admin2

RSSB Vs FOCUS MEDIA

This case was recorded on July 22, 2013, in which the Rwanda Social Security Board (RSSB) cited breach of contract and unfair, biased and false information by Focus Media in their issue of 10 – 16 December 2012. RSSB complained that the Focus Media article “RSSB drives Thomas & Piron to the edge of bankruptsy”, was in breach of an advertising contract between RSSB and Focus Media, especially article 5 of the contract which talks about the relationship between the two parties. The article states that Focus Media “warrants that it has a duty of good faith towards RSSB and as a result shall always act in the best interest of RSSB. Furthermore, Focus Media and all its employees shall not act in any manner which may directly or indirectly damage the good name and or reputation of RSSB”.

Outcome: The Ethics committee interpreted this article as having committed Focus Media against any critical stories about RSSB, virtually acting as a public relations arm of RSSB. RMC advised Focus Media to engage lawyers when negotiating such contracts. The Committee advised the two parties to reach a consensus. The two parties amicably resolved their issues.

1 15 16 17 18